Cechy dobrego szefa. Co zrobić, aby nim zostać?

Odpowiednie cechy dobrego szefa to początek do stworzenia idealnego biznesplanu

Na samym, początku kwestia najważniejsza, zarządzanie ludźmi to nie jest łatwa sprawa. Trzeba mieć spore doświadczenie oraz kompetencje w tym względzie. Motywować pracowników i stawiać cele swojej firmie. Jednymi z cech dobrego szefa powinno być nieuleganie emocjom oraz podejmowanie racjonalnych decyzji, będących tylko i wyłącznie w interesie firmy. To tyle tytułem wstępu.

Cechy dobrego szefa

Dobry szef, to osoba z odpowiednimi kwalifikacjami i doświadczeniem. Ważne jest posiadanie wiedzy merytorycznej , a także zdolności personalnych do zarządzania pracownikami.

Wiedzę merytoryczną zazwyczaj określa:

Stopień wykształcenia np. ukończenie studiów wyższych
Prowadzenie działalności, bądź praca o zbliżonym profilu do aktualnej firmy
Umiejętność posługiwania się językami obcymi na określonym poziomie.

cechy dobrego szefa

Dobry garnitur i świetny sprzęt to tylko dodatki wypełniające całość. Na cechy dobrego szefa składają się głównie wiedza i umiejętności

Zdolności interpersonalne:

Łatwość porozumiewania się pracownikami czy klientami
Posiadanie umiejętności negocjowania.
Trzeźwe ocenianie sytuacji, czyli spokój ducha i racjonalne myślenie

Cechy dobrego szefa to również bycie wymagającym i sprawiedliwym, ale też docenianie osiągnięć swoich pracowników. Motywowanie swojej załogi przyczynia się to do realizacji celów rozwoju dla firmy.
Do istotnych cech szefa trzeba zaliczyć również asertywność. To brak hamulców w kwestii wyrażania swoich potrzeb, opinii i uczuć względem ludzi. Ostatnie to opanowanie stresu i pracy pod presją czasu.

To najbardziej powszechne cechy dobrego szefa.

Wiek

W momencie kiedy w firmie stanowisko kierownicze obejmuje osoba, który ma skończone zaledwie 25 lat, to w pracownikach budzi się niepokój. Bo za młody! Bo nie ma doświadczenia! Pewnie się dostał przez znajomości!

Każdego człowieka należy szanować i dać mu szansę. Stereotypy są często mylące. Równie dobrze, osoba grubo po 40-stce może nie mieć pełnych kwalifikacji i okazać się totalną wtopą dla firmy. Może być przy tym złą definicją szefa.

Szef idealny

Równanie jest proste. Dobry szef to dobry człowiek. Dobry człowiek szanuje ludzi i traktuje ich sprawiedliwie. Ważna jest inteligencja emocjonalna szefa.  U osoby na tak wysokim stanowisku powinna być na odpowiednim poziomie, biorąc pod uwagę, że przywódcy grupy mają bardzo dużo obowiązków i stresów.

Dobry szef posiada łatwość komunikacji z personelem. Wspieranie pracowników, poświęcanie im uwagi czy nagradzanie ich jest punktem zapalnym do pracy. Posuwa pracę załogi do przodu.
Cechy dobrego szefa to także znakomita umiejętność gospodarowania czasem, bycie liderem oraz posiadanie cech charakteru warunkujących to. Lider powinien dostrzegać trud i starania podwładnych nawet jeśli pewne zabiegi się nie powiodą. Czyli musi pozwolić sobie i pracownikiem na popełnianie błędów.  Takie sytuacje się dzieją i będą dziać. W każdej firmie, która się rozwija upadki się zdarzają i bywają bardziej pouczające niż sukces.

Szef powinien sięgać w swoich planach długofalowo czyli być wizjonerem i nadawać kierunek firmie, motywować do dryfowania w tym samym kierunku. Poprzez swoje działania zdobywać szacunek, uznanie i respekt pracowników.
Sprawiedliwość – przodownik zespołu powinien dobrze rozdysponowywać zadaniami. Umiejętne rozdzielanie zadań stanowi podstawę prawidłowej organizacji.

Przeczytaj to i sprawdź czy jesteś, a może chcesz się stać dobrym szefem :)

 

Zostaw swój komentarz