Zacznijmy od samej definicji. Co to jest reklama produktu? Według internetowej encyklopedii jest to informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Jej głównym celem jest nakłonienie do kupna bądź korzystania z poszczególnych towarów, usług, propagowania spraw i idei.
Krótki rys historyczny
Pierwsze wzmianki reklamowe pochodziły z czasów starożytnych. Charakteryzowały się prostotą przekazu. Głównie umieszczane były na murach czy ścianach budynku. Starożytni zachwalali swoje towary i właśnie w ten sposób powstała pierwsza reklama ustna. Za to w Grecji wiodła prym reklama pisemna, która odnosiła się głównie do wydarzeń kulturalnych czy sportowych.Jednak największą rewolucją było wynalezienie przez Gutenberga druku w 1450 roku. To radykalnie zmieniło reklamę.
Jakie ma zadanie reklama produktu?
Przede wszystkim powinna być rzetelna. Jasno i klarownie przedstawiać produkt, który reklamuje. Celem jest skuteczne oddziaływanie na odbiorcę czyli otwieranie umysłu konsumenta na dany produkt, firmę czy usługi. Reklama produktu ma rozbudzać nasze zainteresowanie poszczególnym produktem. Powinna wzbudzać emocje, wówczas jesteśmy wtedy bardziej skłonni by coś kupić.
Reklama produktu powinna się charakteryzować jawnością. Czyli przekazywać wprost czego dotyczy. Niestety są też firmy używający kryptoreklamy – ukrytej reklamy. Wprowadza to często w błąd odbiorce swoim przekazem.
Skuteczna metoda
Przede wszystkim należy zastanowić się jaka forma reklamy produktu byłaby najlepsza dla Twojej firmy. Kolejna rzecz to do kogo chcesz ją skierować. Zastanów się kto potrzebuje Twojej usługi, jak to grupa docelowa. Taki zabieg to nic innego jak segmentacja klientów.
Podzielenie klientów na grupy docelowe pozwoli dowiedzieć się Tobie czy lepiej będzie wystosować jedną reklamę, która będzie uniwersalna. Czy może lepiej sprawdzi się dywersyfikacja produktu, gdzie wyznaczysz poszczególnych nabywców. Wybierz kanał reklamowy dla swojej usługi (internet, telewizja, radio,prasa).
Dziś bardzo powszechne są reklamy internetowe, gdzie reklama produktu jest wyrażana poprzez banery, butony, pop-upy czy też reklama produktu w wyszukiwarkach.
Ostatnia bardzo istotna kwestia to ustalenie budżetu reklamowego i znalezienie wykonawcy.
Korzyści z reklamy produktu
Daje wiedzę informującą o produkcie
Ma zdolność docierania do dużej rzeszy odbiorców, często przy niskich kosztach
Tworzy pozytywny wizerunek dla firmy
Funkcje
Emocjonalna – wzbudza emocje, uczucia u odbiorców
Gwarancyjna – zapewnia o jakości produktu
Promocyjna – informuje o korzyściach płynących z promowanych przez daną firmę ofert
Informacyjna – zawiera informacje o produkcie, o cechach, przeznaczeniu
Identyfikacyjna – pozwala na odróżnienie marek konkurujących ze sobą
Reklama produktu lub usługi jest dźwignią handlu i tak, aby zwiększyć sprzedaż musimy w nią zainwestować.
Powodzenia!